Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Jan Gołębiewski: Jak odpoczywać („wyłączyć myślenie”) wykonując zawód wysokiego ryzyka?

13.11.2017

Garść porad w sytuacjach silnego stresu:

  • Pamiętaj o głębokim oddychaniu (w stresie wstrzymuje się na długo oddech lub oddycha się płytko);
  • Nie podejmuj żadnych ważnych decyzji (zwłaszcza życiowych), wstrzymaj się na jakiś czas. W stresie często chcemy cokolwiek zrobić, aby przywrócić sobie wrażenie, że panujemy nad sytuacją;
  • Zadbaj o siebie – pamiętaj o zdrowym, odżywczym jedzeniu i piciu wody - staraj się wypoczywać;
  • Unikaj używek. Ogranicz palenie tytoniu i picie kawy;
  • Nawiąż kontakt z kimś bliskim. Rozmawiaj z przyjaciółmi i rodziną. Nie izoluj się, szukaj wsparcia społecznego.
  • Odnajdź równowagę zajmując się rutynowymi czynnościami (praca, obowiązki domowe – sprzątanie, gotowanie), możesz stres rozładować realizując jakieś zadania.
  • Poszukaj wsparcia w instytucjach (psychologowie, lekarze, prawnicy itp.);
  • Pamiętaj o swoich zainteresowaniach, tych momentach które sprawiają Ci przyjemność, przynoszą ulgę. Zrób coś dla siebie, pielęgnują swoje hobby. Zorganizuj własne święto – możesz zacząć od pół godziny lub godziny raz w tygodniu.

Źródła:
"Dwa oblicza traumy - negatywne i pozytywne skutki zdarzeń traumatycznych u pracowników służb ratowniczych" Nina Ogińska - Bulik, wyd. Difin Warszawa 2015
"Zespół stresu ostrego" Richard Bryant, Alison Harvey, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2003
„Stres w etiologii przestępstw agresywnych” Janusz Heitzman, Wydawnictwo Uniwerystetu Jagiellońskiego, Kraków 2002