Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Jak poradzić sobie w momencie porażki/przegranej?

Jak poradzić sobie w momencie porażki/przegranej?

20.11.2017

Dr Ewa Jarczewska-Gerc

Porażka jest wpisana w proces dążenia do sukcesu. Rzadko zdarza się, że osiągamy coś od razu. Niepowodzenia często są doskonałym źródłem informacji o tym, że idziemy niewłaściwą drogą, że nasz kierunek działania jest błędny. Dzięki temu możemy zastanowić się nad pewnymi sytuacjami oraz naszym zachowaniem i zmienić je w taki sposób aby wyeliminować podobne sytuacje i tym samym osiągnąć sukces.

Mimo to, większość z nas obawia się porażki. Generuje ona negatywne emocje, powoduje spadek samooceny, wprawia w zły nastrój. Mówiąc wprost – jest stresująca. Często boli nas podwójnie, gdyż mamy poczucie winy lub wstydu nie tylko przed samym sobą, ale także innymi, którzy byli świadkami naszego niepowodzenia.

Czy można nauczyć sobie radzić ze stresem w momencie porażki? Absolutnie tak – wiele zależy od naszego nastawienia. Po pierwsze zaakceptujmy fakt, że niepowodzenia się zdarzają i będą się zdarzać w przyszłości. Zastanówmy się co poszło nie tak? Jakie zachowanie sprawiło, że znaleźliśmy się w danej sytuacji? Po drugie przygotujmy plan działań zaradczych. To nieprawda, że przewidywanie przeszkód czy trudnych sytuacji to czarnowidztwo! Po trzecie implementacja. Co ona oznacza? To proste–zabierzmy się do pracy.

Dajmy sobie czas na opłakanie każdej porażki. Jednak niech to nie trwa zbyt długo, bo wpadniemy w tunel negatywnego myślenia, a w konsekwencji – destruktywnych emocji. Warto dodać, że gdy nasze starania trwają zbyt długo, a efektów nie ma musimy nauczyć się odpuszczać. Zmienimy sposób myślenia, postawmy inny cel, zaakceptujmy, że nie wszystko w życiu musi się udać. Dajmy sobie przyzwolenie na niepowodzenia, a paradoksalnie może się okazać, że będzie ich coraz mniej.

Literatura:
  • Oettingen, G., Kappes, A. (2009). Mental contrasting of the future and reality to master negative feedback. In K. D. Markman, W. M. P. Klein, i J. A. Suhr, (Red.), Handbook of imagination and mental simulation (s. 395-412). New York: Psychology Press.


Jak poradzić sobie w momencie porażki/przegranej?