Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Jak odpoczywać („wyłączyć myślenie”) wykonując zawód wysokiego ryzyka ?

Jak odpoczywać („wyłączyć myślenie”) wykonując zawód wysokiego ryzyka ?

13.11.2017

Jan Gołębiewski

Garść porad w sytuacjach silnego stresu:

  • Pamiętaj o głębokim oddychaniu (w stresie wstrzymuje się na długo oddech lub oddycha się płytko);
  • Nie podejmuj żadnych ważnych decyzji (zwłaszcza życiowych), wstrzymaj się na jakiś czas. W stresie często chcemy cokolwiek zrobić, aby przywrócić sobie wrażenie, że panujemy nad sytuacją;
  • Zadbaj o siebie – pamiętaj o zdrowym, odżywczym jedzeniu i piciu wody - staraj się wypoczywać;
  • Unikaj używek. Ogranicz palenie tytoniu i picie kawy;
  • Nawiąż kontakt z kimś bliskim. Rozmawiaj z przyjaciółmi i rodziną. Nie izoluj się, szukaj wsparcia społecznego.
  • Odnajdź równowagę zajmując się rutynowymi czynnościami (praca, obowiązki domowe – sprzątanie, gotowanie), możesz stres rozładować realizując jakieś zadania.
  • Poszukaj wsparcia w instytucjach (psychologowie, lekarze, prawnicy itp.);


  • Pamiętaj o swoich zainteresowaniach, tych momentach które sprawiają Ci przyjemność, przynoszą ulgę. Zrób coś dla siebie, pielęgnują swoje hobby. Zorganizuj własne święto – możesz zacząć od pół godziny lub godziny raz w tygodniu.
Literatura:
  • "Dwa oblicza traumy - negatywne i pozytywne skutki zdarzeń traumatycznych u pracowników służb ratowniczych" Nina Ogińska - Bulik, wyd. Difin Warszawa 2015
  • "Zespół stresu ostrego" Richard Bryant, Alison Harvey, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2003
  • „Stres w etiologii przestępstw agresywnych” Janusz Heitzman, Wydawnictwo Uniwerystetu Jagiellońskiego, Kraków 2002