Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Jak się zachować w sytuacji wysokiego ryzyka?

Jak się zachować w sytuacji wysokiego ryzyka?

09.10.2017

Jan Gołębiowski

Stres to pierwotna reakcja naszego organizmu na poczucie zagrożenia czyli np. szarżę dzikiego zwierzęcia, atak napastnika itp. Włącza się wtedy tryb działania „uciekaj albo walcz”. Zaczynają się w organizmie reakcje hormonalne, które prowadzą do przyspieszenia tętna i oddechu, skierowania krwi do rąk i nóg, a odpłynięcia jej z brzucha, rozszerzenie źrenic itd. Psychologowie nazywają to „stresem fizjologicznym”. Osoby pracujące w wyjątkowych zawodach przykładowo takich jak strażak, policjant, lekarz, żołnierz czy prawnik na co dzień odczuwają stres fizjologiczny. Jednak każdy z nas narażony jest na silnie stresogenne sytuacje np. biorąc udział w wypadku drogowym. Istnieje również stres w wyniku zagrożenia nie tylko realnego, ale i wyobrażonego. Ten rodzaj stresu specjaliści określają jako „stresem psychologicznym”.



Z przeżywaniem stresu kojarzy nam się uczucie obciążenia, presji i napięcia. Jest to skutek działania hormonów nazywanych „hormonami stresu”. W umiarkowanej dawce mają nam pomagać wywołując mobilizację do działania, niestety kiedy stres jest zbyt silny lub chroniczny mają bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Stres źle się odbija na naszym układzie odpornościowym, zestresowani łatwiej zapadamy na różne choroby. Stres wpływa na układ krążenia, przewód pokarmowy. Nasze zdrowie psychiczne również może ulec pogorszeniu w wyniku stresu. Hormony stresu potrafią zaburzyć gospodarkę tlenowo – cukrową w naszym mózgu przez co niektóre struktury mogą się obkurczyć nawet o kilkanaście procent. Skutkami są kłopoty z pamięcią lub kontrolą swojego impulsywnego zachowania.

Istnieje też stres ekstremalny i związany jest z sytuacjami, których zagrożone jest nasze życie i zdrowie. Istnieje nawet uznana jednostka chorobowa – Zespół Stresu Pourazowego czyli PTSD (ang. posttraumatic stress disorder). Doświadczają go osoby, które przeżyły katastrofę, działania wojenne, ale również mogły być ofiarami przemocy domowej.

Najlepiej jest świadomie podchodzić do sytuacji stresowych i próbować obrócić je na swoją korzyść. Warto też brać pod uwagę te czarne scenariusze. Wówczas można zrezygnować z pewnych aktywności i potocznie mówiąc „nie pakować się w kłopoty”. Często trudnych wydarzeń nie możemy uniknąć np. choroby w rodzinie, ale zawsze możemy starać się ograniczać drobne wydarzenia stresujące. Bardzo ważna jest również zmiana naszej filozofii życia: „To na co masz wpływ zmieniaj, a tego na co nie masz wpływu nauczyć się akceptować”.