Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Po jakie posiłki powinny sięgać młode mamy by sprostać codziennym wyzwaniom?

Dieta młodych mam - jak sprostać wszystkim wymaganiom?

09.10.2017

Dr Olga Paluchowska

Młode mamy mają zwykle jeden problem: kompletny brak czasu dla siebie. Z tego powodu jedzą nieregularnie, posiłki są przypadkowe i spożywane w biegu. Kiedy pytam młode mamy z nadwagą, co jedzą, często mówią, że prawie nic. Kiedy mimo wszystko poproszę je o spisanie każdej zjedzonej w ciągu dnia rzeczy, okazuje się, że jedzą dużo małych, zwykle wysokowęglowodanowych przekąsek, bardzo często "dojadają po dzieciach". W związku z tym w ich jadłospisie brakuje podstawowych składników, takich jak: białek, tłuszczy, złożonych węglowodanów. Przez to, że małych przekąsek jest dużo, jest więcej wyrzutów insuliny, która nie ma szansy opaść, nasila węglowodanowy głód i tym samym powoduje uczucie zmęczenia oraz kumulację tkanki tłuszczowej.



Najlepszym rozwiązaniem będą trzy lub cztery dobrze skomponowane i szybkie w przygotowaniu posiłki. Każda z potraw powinna mieć w swoim składzie porcję białka (mięso, ryba, nabiał, jaja, strączki) oraz porcję warzyw. Jako nieduży dodatek również szlachetne węglowodany, takie jak żytnie pieczywo na zakwasie czy kasza. Na deser najlepiej zjeść owoc.

W czasie spokojniejszego dnia warto przygotować np. pieczoną rybę lub mięso z warzywami i trzema łyżkami ulubionej kaszy, a na deser owoc. W czasie bardzo zabieganego dnia może to być posiłek przygotowany w dosłownie 3 minuty: kozi ser lub wędzona ryba, dowolne świeże warzywa polane szlachetnym olejem, kromka żytniego pieczywa, a na deser ulubiony owoc, który możemy zjeść z maluchem na spacerze.

Bardzo ważne jest aby po posiłku nastąpiła bezwzględna 4 lub 5 godzinna przerwa, w czasie której pijemy tylko wodę (bez cytryny i żadnych dodatków) - to pozwala prawidłowo metabolizować posiłek, ustabilizować insulinę, pozbyć się ewentualnych nadmiarów tkanki tłuszczowej oraz odblokować białka FOXa2, które są odpowiedzialne za naszą witalność i chęć do aktywności fizycznej Pamiętajmy też o tym, że podobnie powinny jeść nasze dzieci.

Nie dawajmy im kanapek, naleśników, słodkich serków, słodkich płatków, chrupków kukurydzianych - to posiłki o znikomej wartości odżywczej, ubogie zarówno w białka (niezbędne w okresie rozwojowym) oraz witaminy i minerały. Tego typu produkty możemy podać dzieciom raz na jakiś czas, jedzone zbyt często są przyczyną coraz częstszej otyłości wśród dzieci. Jeżeli dziecko nie cierpi na nietolerancje pokarmową, powinno jeść dobrej jakości mięsa, ryby, jaja, nabiał z warzywami oraz dobrej jakości węglowodany.

Literatura:
  • Sacks, F. M., Carey, V. J., Anderson, C. A., Miller, E. R., Copeland, T., Charleston, J., … & Appel, L. J. (2014). Effects of high vs low glycemic index of dietary carbohydrate on cardiovascular disease risk factors and insulin sensitivity: the OmniCarb randomized clinical trial. JAMA, 312(23), 2531-2541.
  • Rizkalla, S. W. (2014). Glycemic index: is it a predictor of metabolic and vascular disorders?. Current Opinion in Clinical Nutrition &Metabolic Care, 17(4), 373-378.
  • Monteiro, C. A., Levy, R. B., Claro, R. M., de Castro, I. R. R., &Cannon, G. (2011). Increasing consumption of ultra-processed foods and likely impact on human health: evidence from Brazil. Public health nutrition, 14(01), 5-13.
  • Douketis J.D., Macie C., Thabane L., Williamson D.F. Systematic review of long-term weight loss studies in obese adults: clinical significance and applicability to clinical practice. Intern. J. Obes. 2005; 29 (10): 1153–1167.
  • Borg P., Fogelholm M., Kukkonen-Harjula K. Food selection and eating behaviour during weight maintenance intervention and 2-y follow-up in obese men. Intern. J. Obes. 2004; 28 (12): 1548–1554.
  • Furlow E.A., Anderson J.W. A systematic review of targeted outcomes associated with a medically supervised commercial weight-loss program. J. Am. Diet. Assoc. 2009; 109 (8): 1417–1421.
  • Simons-Morton D.G., Obarzanek E., Cutler J.A. Obesity research — limitations of methods, measurements, andmedications. J. Am. Med. Assoc. 2006; 295 (7): 826–828.
  • Maki K.C., Rains T.M., Kaden V.N., Raneri K.R., Davidson M.H. Effects of a reduced glycemicload diet on body weight, body composition, and cardiovascular disease risk markers in overweight and obese adults. Am. J. Clin. Nutr. 2007; 85 (3): 724–734.
  • Aston L.M., Stokes C.S, Jebb S.A. No effect of a diet with a reduced glycaemic index on satiety, energy intake and body weight in overweight and obese women. Intern. J. Obes. 2008; 32 (1): 160–165.
  • Brunner E.J., Wunsch H. Marmot M.G. What is an optimal diet? Relationship of macronutrient intake to obesity, glucose tolerance, lipoprotein cholesterol levels and the metabolic syndrome in the Whitehall II study. Intern. J. Obes. 2001; 25 (1): 45–53.
  • Stern L., Iqbal N., Seshadri P. i wsp. The effects of lowcarbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann. Inter. Med. 2004; 140 (10): 778–785.
  • Gardner C.D., Kiazand A., Alhassan S. i wsp. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish, and LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women: the A to Z weight loss study: a randomized trial. J. Am. Med. Assoc. 2007; 297 (9): 969–977.