Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Cykl zmian - czyli jak zostać stresozaradnym?

Jak przebiega metamorfoza? Poznaj jej fazy.

10.04.2017

Dr Ewa Jarczewska-Gerc Uniwersytet SWPS

Pierwszy i najważniejszy etap to zrozumieć, że zmiana jest nie tylko możliwa, ale jak najbardziej naturalna oraz wpisana w rozwój. Nie dajmy sobie wmówić, że ludzie się nie zmieniają! Zmieniamy się bardziej niż czasem sami byśmy chcieli, czasami zdarza się, że w złym kierunku. Dlatego warto podejść do zmian świadomie i kształtować w sobie takie myśli, postawy i zachowania, dzięki którym będzie nam się żyło lepiej i łatwiej. Fazy zmiany możemy podzielić na:

  • Prekontemplację – Faza, w której osoba nie jest świadoma potrzeby zmiany lub nie chce przyznać, jak bardzo jej potrzebuje.
  • Kontemplacje – Przychodzi w momencie, kiedy przyznajemy przed sobą i światem, że obecny sposób reagowania jest zły lub szkodliwy. Wówczas podejmujemy świadomą decyzję o zmianie. Dla przykładu stresuje nas sytuacja, która ma obecnie miejsce w naszym związku. Aby nie zaostrzać problemów w relacji przestajemy rozmawiać. Oddalamy się od siebie i czujemy się ze sobą coraz bardziej obco. Jednak w pewnym momencie uznajemy, że czas powalczyć o nasz związek i decydujemy się na szczerą rozmowę z partnerem.
  • Zaplanowanie zmian – Trzecia faza procesu: zastanawiamy się, co konkretnie trzeba zrobić, aby nasz związek znów dawał nam radość i satysfakcję. W tej fazie działamy, czyli wcielamy plan w życie i zaczynamy obserwować jego pozytywne efekty.
  • Podtrzymanie zmiany – Najbardziej podstępna faza – wydaje nam się, że nie musimy nic więcej robić. Jednak kryzysy zawsze będą do nas wracać i musimy mieć tego świadomość. Przygotujmy się na nie i zastanówmy, jak zapobiec nawrotom trudności i problemów. Takie podejście sprawi, że za jakiś czas nowe zachowania będą automatyczne.

Zmiana wymaga od nas wysiłku – szczególnie na początku, ale z pewnością przyniesie nam wiele korzyści! Wykształcenie w sobie odpowiednich reakcji i zachowań zajmie trochę czasu, ale szybko zauważymy zyski w postaci lepszego samopoczucia, większej skuteczności w działaniu czy po prostu „luzu” w relacjach z sobą samym i światem zewnętrznym.

Jakie czynniki mają największy wpływ na zmianę?

Najważniejsza w zmianie jest codzienna praktyka. Na czym może polegać? Przykładowo na większej uważności, otwarciu się na nowe zjawiska, doświadczenia czy sytuacje. Otwarcie się przed innymi oraz samym sobą bywa niełatwe, bo przecież to co znane jest bezpieczne i komfortowe. Paradoksalnie jednak najczęściej stresują się ci, którzy nie lubią wychodzić poza strefę komfortu. Osoby, które lubią wyzwania rzadko ponoszą koszty stresu – wykorzystują stres do działania.

Otwórz się zatem na zmianę! Złap kontrolę nad stresem i wykorzystaj go do swoich celów. Zostań osobą stresozaradną.

SAPL.MGP.17.03.0403