Zobacz wyniki
z TestMeToo

Informacje Cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.

Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

Sanofi

Strefa stresozaradnych

Strona główna Strefa Stresozaradnych

Cykl zmian - czyli jak zostać stresozaradnym?

Jakie strefy w naszym organizmie obejmuje stres?

24.03.2017

Dr Ewa Jarczewska-Gerc Uniwersytet SWPS

To, w jaki sposób myślimy o stresie i jego oddziaływaniu na nasze życie oraz jak sobie z nim radzimy znacząco wpływa na nasze zdrowie – nie tylko psychiczne. Stres bowiem to zjawisko obejmujące swoim działaniem wszystkie sfery funkcjonowania człowieka. Jakie dokładnie?

  • Strefa myśli – Nasze procesy poznawcze skupiają się wokół stresującej sytuacji, nie potrafimy przestać o niej myśleć. I choć inni nam mówią – wyrzuć to z głowy, nie zajmuj się tym, zapomnij o tym – bardzo trudno jest to zrobić w praktyce.
  • Ciało - Hormony stresu powodują, że serce bije nam szybciej, rośnie nam tętno, pocimy się, czujemy ucisk w żołądku. Ta biologiczna mobilizacja organizmu ma nam pomóc w działaniu, w osiągnięciu tego, na czym nam zależy. Jeśli jednak nie umiemy jej odpowiednio wykorzystać, pobudzenie może nam przeszkadzać i utrudniać, a nie ułatwiać funkcjonowanie.
  • Zachowanie – Zaczynamy działać w określony sposób. To działanie może być pozytywne, kiedy na przykład pomaga rozwiązać trudną sytuację. Jednak często w stresie zaczynamy kompletnie się gubić, niejednokrotnie wpędzając się w jeszcze większe kłopoty.

Jednym z najczęściej zadawanych psychologom pytań jest: jak się nie stresować? Pytanie to jest tak naprawdę źle zadane. Dlaczego? Bowiem stres jest cudownym mechanizmem ukształtowanym przez ewolucję tak, aby nam służyć i pomagać w osiąganiu wyznaczonych celów. Wielu z nas ma jednak problem z niewłaściwym jego wykorzystaniem albo z brakiem umiejętności obrócenia go na swoją korzyść.

SAPL.MGP.17.03.0403